blog saya


Sunday 10 February 2013

Ilmu dan perjuangan asas kepada kecemerlangan...

assalamualaikum..sahabt sahabiat semua..selawat dan  salam keatas junjungn nabi kita.. alhamdulillah dengan taufik dan hidayat dri Allah..dapat juga berkongsi ilmu pada waktu qailullah nie..
lame dah tak menaip.. al-maklumlah ilmu tak banyak..kene g nadoh ilmu  dulu baru boleh berkongsi..
benarlah kate-kate WE MUST HAVE SOMETHING TO GIVE SOMETHING
fenomena student hari nie..
                  adik jom join iftar dengan usrahmate..
                     tak leh lar ukhti,esok ada exam..lepas iftar mesti ada kuliah maghrib.. pstu kene tidur kat surau untuk  qiam.  ..x sempat lar ana nak studi..
ntikan selalu dah studi time prep..inshaAllah boleh jawab..
asif ana rasa x ley lar ukhti..asif yer.. 

betullah..kita memang kene fokus dalam pelajaran..tpi ingat hakikat ilmu itu dari siapa??? ALLAH kan..
kalu kita belajar 24 jam pon..kalu Allah x nak bgi jugak faham..x dapat jugak kita jawab exam tuu..
Pelajaran nombor satu tpi usrah dan kerja-kerja islam,berjuang bukan nombor dua.. semuanya penting..
percayalah.. Allah telah berfirman :

A007
"Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad 47:7)

jadi.. jelas sekali Allah telah berpesan kepada kita supaya membantu agama Allah..dan nescaya Allah akan bantu kita..

ilmu dalam kelas itu ialah teori dan perjuangan adalah praktikal..pepatah arab ada mengatakan:maksu
[fruit-tree.gif]
"Al-'ilmun bila 'amalin, ka syajaratin bila tsamarin.." sebuah pepatah arab..pepatah yg pendek,tapi dgn maksud yg mendalam..."Ilmu tanpa amal,ibarat pohon tiada berbuah"..

maka..sahabat sekalian diri ini tidak berguna jika dipendam ilmu itu..gunakanlah ilmu untuk berjuang,,tentang kebatilan..runtuhkan kezaliman..dengan menegakkan kebenaran.. usahlah takut.. innallahha maa'na..:)

andaikata di usia muda ini kita telah menglibatkan diri dalam perjuangan..walaupun tidak mati di medan perang..kita juga dianggap mati syahid..

A169
Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;


Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah bersabda:

"Apa menurut kalian tentang orang yang mati syahid?" Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, mati syahid adalah buat mereka yang dibunuh fisabilillah." Rasulullah bersabda: "Jika demikian saja, maka syuhada umatku sedikit." Mereka bertanya: "Lalu, siapa mereka Ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Barangsiapa dibunuh dijalan Allah itulah Syahid, dan barangsiapa mati fisabilillah itulah syahid, yang mati kerana thaun (sejenis penyakit lepra) maka dia syahid, dan siapa yang mati kerana sakit perut dia syahid." (Hadis Riwayat Muslim(3539))        ”

masa yang dilalui kita semakin menghamprir kepada kematian.. ayuhlah rakan-rakan mengorbankan masa,diri,harta dan tenaga untuk islam..ayuhlah berjuang.. cukuplah dibuai mimpi indah dunia..

A171
Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman.

dalam surah as-saff telah Allah bagi kita jawapan untuk bebas dri azab api neraka yang pedih..

A010
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

jawapannya ialah:
A011
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

ganjarannya apa?? 
A012
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.

A013
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.


namun..mesti diingatkan bahawa dalam berjuang ilmu sangat penting.. supaya kita tahu matlamat kita.. kalaulah berjuang dengan semangat mungkin di waktu muda..tenaga masih banyak,tubuh masih kuat..tpi di waktu tua?? sibuk dengan cucu,,sakit tu sakit ni..
maka..dengan ilmu lah membimbing kita supaya tidak futur..tsabat berjuang hingga ke hujung nyawa.. :) wassalam...






No comments:

Post a Comment