blog saya


Saturday 5 January 2013

MANUSIA ITU UMPAMA LOGAM....

Rasulullah s.a.w mengumpamakan setiap manusia seperti logam.. yer antunna sekalian..logam nie bnykkan...ade emas,,tembaga,n so onlah.. maka,,jelas bahawa masing2 ade kelebihan masing2..emas dngn kelebihan emas..tembaga dengan kelebihan tembaganye..Dan sememangnye semua logam2 nie diperlukan untuk manusia..mcm kiterlah..kiter nie salinh memerlukan..sbb msing2 dikurniakan kelebihan yg tersendiri..

 HADIS LOGAM:Dari Abi Hurairah r.a, dari Rasulullah s.a.w berkata : Kamu akan dapati manusia itu seperti logam (himpunan berjenis besi-besi), baiknya mereka di waktu Jahiliyyah, baik juga mereka di waktu Islam, sekiranya mereka faquh (faham).



 Dan kamu akan dapati sebaik-baik manusia dalam urusan ini adalah yang paling kuat kebencian mereka (teelebihan tembaga.. dan setiap logam yang ade dibumi ini..memang bermanfaat dan berguna.rhadap Islam dahulu, seperti Umar Al-Khattab, Ikrimah Abu Jahal, Khalid Al-Walid), dan kamu dapat seburuk-buruk manusia berwajah dua, di mana mereka apabila datang kepada satu kaum dengan satu wajah, dan satu kaum lain dengan wajah lain (ada syarah yang mengatakan mereka itu dianggap buruk sebab mereka berperangai seperti orang munafiq) ( Muttafaq alaih- Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


 jadi..kite selalu dengar cerita sirah bahawa Umar Al-Khattab..Khalid Al-Walid..mereka sangat benci terhadap islam..tidak dapat menerima dakwah Rasulullah.. Khalid Al-Walid ingin membunuh Rasulullah.. sebenarnye..orang yang benci pada islam mempunyai semangat yang kental..berani..garang..diorang nie memang dashyat lar.. tapi apabila islam telah mereka pilih dan anuti,,wow..OSEM..memang mantap lar..hidup untuk islam.. kalu Umar Al-Khattab berani mengisytiharkan keislamannya secara public.. berhijrah ke Madinah secara open.. siap jalan2 yang dilalui oleh Umar ..memang gerun lar syaitan.. dikatakan bhw..syaitan dan Umar memang x pernah berselisih..punya lar high class aura Umar...


 dan ade sedikit lagi penambhn..kamu dapat seburuk-buruk manusia berwajah dua.. sebenarnye..nak dijelaskan disini..mcm logam berkualiti rendah..dan kalu orang pulak..dia kalu islam datang terus sahaje terima sebab keuntungan peribadi.. ikut geng islam..dia hidup lifestyle islam..tpi time msuk geng jahiliyah..dia sekali terikut dengan geng tuh.. nauzubillah.. :S


 maka..sahabat2..dlm diri antunna memang ade kelebihan .. JOMLAH GUNAKANNYA UNTUK KEBAIKAN ISLAM.. kalu antunna pandai mengarang puisi..tulis lah puisi yang osem2 psl jihad ker islam ker..n post kat pesbuk.. n mcm2 lagi lar yg antunna boleh buat..



kan ader pepatah: belakang arang kalu diasah makinkan tajam...so antunna sekalian mestilah sentiasa meningkatkan dan menggunakan kelebihan diri ini..kalu x diasah x dpt lar nak menaburkan manfaat darinye..  
terutame untuk memberikan manfaat untuk islam..nice :)

No comments:

Post a Comment